Kategorie
Technologia

Komputery, tablety i Chromebooki muszą przygotować się na nadchodzące miesiące

laptop Apple
Rynek elektroniki użytkowej odnotował wzrost w ciągu ostatnich 22 miesięcy, być może bardziej niż jakakolwiek inna branża mocno dotknięta epidemią COVID19.
Reorganizacja pracy i szkoły, potrzeba więcej rozrywki domowej oraz uzależnienie od komunikacji internetowej przyniosły komputerom, tabletom i Chromebookom tak potrzebne zyski w sprzedaży i dostawach. Jednak trendy znów się zmieniają i producenci będą musieli przyjąć nowe strategie, jeśli nie chcą wracać do tych samych ponurych danych sprzed pandemii w nadchodzących kwartałach.

Tablet

Wszystkie tablety zostały uznane za martwe, częściowo dzięki większym smartfonom, ale iPad Pro firmy Apple nadal znajduje się w kategorii urządzeń do podtrzymywania życia. Jednak duże komputery mobilne znalazły nową nadzieję, ponieważ ludzie zaczęli potrzebować jeszcze większych ekranów, które nie odpychają ich od biurek. Na szczęście tablety oferują szeroką gamę rozmiarów do różnych zastosowań, a ostatnie kilka kwartałów było łaskawe dla producentów tabletów, przynajmniej do tej pory.

Canalys ma niestety złe wieści do przekazania. Według firmy zajmującej się badaniem rynku, dostawy tabletów spadły o 1
,9% w trzecim kwartale 2021 r. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jedyną dobrą wiadomością jest to, że nadal jest powyżej wartości sprzed 2020 r., ale wniosek z tego jest taki, że sytuacja na tym wcześniej umierającym rynku zaczęła się stabilizować.

laptop

Chromebook

Chromebooki są największymi zwycięzcami w dziedzinie komputerów osobistych od zeszłego roku. Skupienie się na edukacji i niedrogich etykietach oznaczało, że szkoły mogły kupować je hurtowo dla uczniów, którzy mieli pozostać w domu na zajęciach. Wręcz przeciwnie, są również najcięższym ciosem teraz, gdy sprawy powoli wracają do normy lub nowej normy.

Te same dane rynkowe pokazują gwałtowny spadek o 37 proc. rok do roku w przypadku Chromebooków, które teraz ponownie zajmują dopiero dziewiąty rynek laptopów. Znacząco spadło zapotrzebowanie na te urządzenia na rynku edukacyjnym, spadło również finansowanie ich zakupów. Są rynki, na których Chromebooki wciąż rosną, ale ogólny trend nie jest zbyt optymistyczny.

Komputery stacjonarne i laptopy

W przeciwieństwie do tego, dostawy komputerów osobistych spadły tylko o 2%, co stanowi nadal znaczną poprawę w porównaniu z danymi rynkowymi sprzed pandemii. Producenci mogą spodziewać się, że wersja na Windows 11 pobudzi więcej zakupów, zwłaszcza w kolejnym sezonie zakupowym, ale stoją przed nowym zagrożeniem dla tych prognoz. Producenci chipów nie widzą, jak globalne niedobory półprzewodników zmniejszają się do końca 2022 lub 2023 roku, a dostawy laptopów, komputerów stacjonarnych i tabletów mogą być napięte lub przynajmniej opóźnione w nadchodzących kwartałach.

Wielu producentów OEM mogło być zadowolonych z trendu rynkowego w ciągu ostatnich kilku kwartałów, korzystając z globalnych wydarzeń, które pomogły rozwinąć ofertę pomimo wszelkich przeciwności. Oczywiście nigdy nie było żadnej gwarancji, że status quo się nie zmieni, a dane z tego kwartału we wszystkich segmentach rynku powinny być ostrzeżeniem, że firmy te muszą przyjąć nowe strategie, zanim wpadną w załamanie sprzed pandemii.

Dodaj komentarz